Tuesday 24 March 2015

MINGGU 4 

Internet merupakan pustaka maya yang sangat besar, tiada had dan titik penghujungnya. Guru mesti bijak menggunakan kemudahan ini untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran. Empat jenis bahan yang boleh digunakan terdiri daripada bahan audio, video, teks dan grafik. Sila sediakan bahan-bahan yang sesuai untuk pengajaran berdasarkan sukatan pelajaran Tahun 4 serta topik yang sudah diagihkan. Tugasan merupakan persediaan untuk membuat rancangan pengajaran menggunakan tapak pembelajaran pada minggu hadapan.

i.   10 bahan audio
ii.  10 bahan video
iii. 10 bahan teks
iv. 10 bahan grafik


Prsediaan untuk membuat rancangan pengajaran berdasarkan sukatan pelajaran Tahun 4 : 

TEMA KEKELUARGAAN




i. 10 Bahan Audio
No.
Tajuk Lagu
Pautan Laman
1.
Doa Kepada Kedua Ibu Bapa

http://www.4shared.com/mp3/_q6maBzV/Munif_Ahmad_-_Doa_Kepada_Kedua.htm
2.
Kasih Ibu

http://www.4shared.com/mp3/9HsXYzrB/Jamal_Abdillah-Kasih_Ibu.htm
3.
Kasih Ibuku

4.
Ayah dan Ibu


5.
Permata Keluarga


6.
Oh Ibu

7.
I Cia Ren (Satu Keluarga).wma
8.
Adikku Sayang
9.
Anak baik-baik
10.
Jasa Ibu


                                                                 
                                                                   


                                                                ii.  10 Bahan Video

No.
Tajuk Video
Pautan Laman
1.
Keluarga Saya
  https://www.youtube.com/watch?v=SeTAmr5RP90
2.
Kartun Keluarga Harmonis
   https://www.youtube.com/watch?v=vRdlZ5n2YLk
3.
Kata Penguat- Serul
 https://www.youtube.com/watch?v=XzY_xR-Lmo8
4.
   Penggunaan Tanda Baca Koma Dan Noktah Dalam Penulisan Bahasa Melayu
https://www.youtube.com/watch?v=MD6efc_GIvM
5.
Iklan Raya Petronas BARU - Kisah Anak Balik Kampung Cari Internet.
https://www.youtube.com/watch?v=Ev5wsLWJOg8
6.
    Klan Raya - Pengorbanan Ayah -    Motor Besar
    https://www.youtube.com/watch?v=h31nPHnerGc
7.
     Iklan Raya 2012 - Terima Kasih Abang!
   https://www.youtube.com/watch?v=r9Ep3caJbwU
8.
Short Film Raya 2012 - Kuih  Ketayap Mak
 https://www.youtube.com/watch?v=EemASAjzsYc
9.
Mata Hati Abah 
  https://www.youtube.com/watch?v=NmtJ7loBvxQ
10.
Kisah Ibu Di Thailand Yang Mengharukan (Ads)
https://www.youtube.com/watch?v=ErWpgQp3V8c


iii. 10 Bahan Teks

1.    Keluarga saya
       Tiap-tiap orang mempunyai keluarga masing-masing. Saya pun begitu juga. Keluarga saya terdiri daripada enam orang. Mereka ialah ayah, ibu dan empat orang adik-beradik saya.
       Ayah saya ialah seorang guru dan mengajar di sebuah sekolah di Johor Bahru. Badan ayah kurus tetapi sihat dan kuat. Kami sangat hormat kepada ayah kerana dia selalu menasihati supaya rajin belajar agar besar nanti menjadi anak yang berguna.

       Ibu berbadan gemuk. Ibu saya ialah suri rumahtangga. Dia sentiasa sibuk dengan kerja-kerja rumah dan menjaga adik-adik saya. Pagi-pagi lagi, ibu sudah bangun untuk menyediakan sarapan kami.

        Di antara adik perempuan saya, tiga orang telah bersekolah dan seorang masih  kecil lagi. Tiap-tiap pagi,kami pergi sekolah dengan menaiki kereta ayah dan petangnya ayah akan mengambil kami pulang dari sekolah.
       Pada hari cuti, ayah selalu membawa kami pergi makan angin di luar bandar.Walaupun ahli keluarga kami ramai, kami sentiasa gembira dan hidup dalam keadaan aman dan bahagia.

2.       Puisi Pengorbanan

Pisau diasah untuk berjuang,
Sedikit masa tidak terbuang,
Untuk mencari sedikit wang,
Demi menyara keluarga tersayang.
Dingin pagi membawa diri,
Panas mentari tidak disedari,
Rezeki halal itu yang dicari,
Rela bekerja sepanjang hari.
Diserahkan jiwa dan raga,
Tiada alpa segala-galanya dijaga,
Harta benda bukanlah harga,
Kejayaan anak diharapkan juga.
Itulah kewajipan seorang bapa,
Biarpun miskin biarpun tiada apa,
Bahagia anak-anaktidak dilupa,
Dengan rezeki tidak seberapa.

Soalan Pemahaman :

1.       Bapa dalam pusi di atas mungkin sekali bekerja sebagai _______________.
2.       Apakah harapan bapadalam puisi di atas?
3.       Maksud alpa dalam puisi ialah ___________.




3. Nota Tatabahasa Tahun 4: KATA PENGUAT

1)    Kata penguat ialah kata tugas yang menguatkan maksud kata adjektif. Ia hadir sebelum atau selepas kata adjektif.

2)   Perhatikan ayat-ayat di bawah. Perkataan yang bergaris ialah kata penguat dan kata adjektif pula dicetak tebal.
a)    Kasut joging itu terlalu mahal.
b)   Buku cerita kanak-kanak ini agak baru.
c)    Jalan kecil itu ialah jalan yang paling dekat ke sekolah saya.
d)   Hari ini panas sekali.
e)   Suara penyanyi itu merdu nian.
f)    Air sirap ini manis benar.
g)   Zaki amat fasih berbahasa Inggeris.
h)   Sekolah kami sangat dekat dengan perhentian bas.
i)     Ayah bangga sungguh dengan keputusan ujian saya.

3)   Kata penguat terbahagi kepada tiga jenis, iaitu penguat hadapan, penguat belakang, dan penguat bebas. Lihat jadual di bawah.

Jenis Kata Penguat
Contoh
Penguat hadapan
Paling; terlalu; agak
Penguat belakang
Sekali; benar; nian; betul
Penguat bebas
Amat; sangat; sungguh

4.       Latihan Kata Penguat.



5.       Teliti Perbualan dan padankan simpulan bahasa yang sesuai. Nyatakan kata penguat yang terdapat dalam teks perbualan.
Kata Penguat ialah kata yang berfungsi utnuk menguatkan maksud kata adjektif.
Contoh : amat, benar, paling, sekali, sungguh

Situasi A
Ibu : Siapakah yang memecahkan pasu Sarawak ini? Azri, Alia, kamu berdua di mana ?
Situasi B
Alia : Abang, ibu sedang mencari kita. Nampaknya, ibu marah betul. Mari kita minta maaf kepada ibu kerana memecahkan pasu Sarawaknya.
Azri : Pergilah kamu seorang diri. Abang tidak mahu bertanggungjawab.
Situasi C
Alia: Abang pun bermain bola di situ juga. Abang kena tolong saya memikirkan cara untuk meredakan kemarahan ibu. Lagipun, saya sangat takut.
Situasi D
Azri : Baiklah. Abang ada satu cadangan untuk meredakan kemarahan ibu.
Alia: Terima kasih. Baik sungguh hati abang.
Ada akal
Lepas tangan
Naik angin
Cari jalan


6.       NOTA PENGGUNAAN TANDA BACA
Tanda baca ialah simbol yang bertindak untuk menunjukkan struktur serta penyusunan penulisan dan biasa juga, untuk intonasi (turun naik nada suara) dan penghentian sebenar ketika membaca dengan suara yang lantang. Beberapa aspek dalam penggunaan tanda baca adalah stilistik dan oleh itu, bergantung kepada pilihan penulis.

Tanda baca
Simbol
Digunakan
Contoh
Titik
.
Pada akhir ayat yang bukan ayat seruan atau ayat pertanyaan.
Bapa saya pergi ke pejabat.
Sebelum tanda pentutup kata dalam cakap ajuk.
Kata Ali, "Saya hendak minum teh halia."
Untuk menunjukkan angka perpuluhan.
301.5
Pada akhir singkatan dan kependekan nama seseorang.
Sdn. Bhd.
Koma
,
Untuk mengasingkan kata yang berturut-turut dalam satu ayat.
Ibu membeli ikan, udang dan sayur.
Sebelum tanda pembuka kata dan penutup kata dalam cakap ajuk.
"Mereka belum sampai," kata Salmah.
Di belakang kata penghubung pada awal ayat.
Oleh sebab itu, dia tidak datang.
Di belakang kata seru.
Amboi, comelnya kucing ini!
Untuk memisahkan unsur-unsur dalam ayat yang berbeza.
Barang ini mahal, tetapi dapat tahan lama.
Sempang
-
Untuk menyampungkan kata ganda dan kata yang diulang.
berbagai-bagai, kupu-kupu
Tanda petik
"..."
Untuk mengapit petikan langsung.
"Dia sudah pulang ke rumah," kata Yosri.
Pada judul karya dan sebagainya.
"Dilema Melayu"
Koma bertitik
 ;
Untuk memisahkan unsur-unsur dalam ayat yang berbeza.
Saya melawat Sabah; Kota Kinabalu, Sandakan, dan Tawau.
Pada baris pertama pantun dua kerat.
Banyak udang banyak garam;
Banyak orang banyak raga.

Titik bertindih
 :
Pada akhir penyataan yang diikuti oleh rangkaian.
Bahan yang diperlukan adalah seperti yang berikut:
  • 1 kilo tepung gandum
  • 6 biji telur
  • 3 biji bawang merah
Untuk memberikan penjelasan
Tarikh: 31 Ogos 2006

Masa: 8.00 pagi

Tempat: Dewan Negara, Kuala Lumpur
Tanda tanya
 ?
Pada akhir ayat tanya.
"Kamu belum siap?" tanya Ahmad.
Pada akhir ayat tanya sebelum tanda penutup kata.
"Kamu belum siap?" tanya Salmah.
Tanda seru
 !
Dalam ayat seruan untuk melahirkan berbagai-bagai perasaan.
Aduh, sakitnya kepalaku!


7.       Aktiviti Dengar dan Salin. Kemudian, letakkan tanda koma pada tempat-tempat yang sesuai dalam teks.
Pada suatu hari Rohana mengikut ibunya pergi ke sebuah kompleks beli belah. Ketika mereka lalu di sebuah butik Rohana terpandang pada sehelai kain yang cukup menarik hatinya.
“ Wah cantiknya kain itu!” kata Rohana. Rohana berasa amat kagum.
“itulah kain songket” kata Rohana.
“Ibu boleh belikan Rohana kain itu. Rohana teringinlah hendak memakianya“ kata Rohana.\
“Tidak boleh Rohana. Kain itu tidak sesuai untuk kamu“ kata ibu Rohana.
“Mengapa ibu?“ Rohana bertanya untuk mendapatkan kepastian.
Ibu Rohana hanya menggeleng-gelengkan kepada. Secara ringkas dia pun menerangkan perihal kain songket kepada Rohana.


8.       Latihan Tanda Baca Bahasa Melayu
Aktiviti TANDA BACA. Letakkan tanda baca yang betul pada ruangan yang disediakan dalam ayat-ayat di bawah.
( .         ,          !          ?        "          " )
1. Amin dan Razak bermain bola sepak di padang(       )
2. Wah(        ) besarnya rumah kamu(        )
3. (        )  Jemputlah ke rumah saya(       )  (        ) pelawa Ayu kepada Hasmah(      )
4. Ibu membeli ikan(      ) sayur(       ) dan buah-buahan di pasar(      )
5. Cikgu(       ) bilakah saya harus menghantar lukisan ini(       )
6. Saya mendapat tempat pertama dalam acara lompat tinggi(      )
7. (      ) Bilakah kamu sampai(      ) (       ) tanya Hazid(      )
8. Di manakah letaknya Tugu Negara(     )


9.       Penulisan Karangan
SOALAN  : Tuliskan sebuah karangan biografi yang bertajuk “Ibu saya”.
Pendahuluan  :
nama – umur – tempat lahir – tarikh lahir

Isi-isi  :
pendidikan yang diterima
ibu bekerja sebagai seorang guru
ibu melahirkan, membesarkan sejak kecil
pandai menggambil hati anak-anak – tidak garang – lemah lembut dan penyabar
Penutup  :
mengenang dan menghargai jasa ibu



10.   CONTOH KARANGAN
          Setiap manusia di dunia ini mempunyai seorang ibu.  Begitu juga dengan saya.  Ibu saya bernama Siti Maisarah binti Kassim.  Usianya sekarang ialah 32 tahun.  Beliau dilahirkan di Kampung Air Tawar, Kota Tinggi, Johor.  Tanggal 13 Februari 1970 beliau dilahirkan.
          Ibu saya mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Air Tawar selama enam tahun.  Kemudian beliau menyambung pelajaran di Sekolah Menengah Kota Tinggi selama lima tahun.  Keputusan peperiksaannya yang cemerlang telah melayakkannya menempatan diri di Maktab Perguruan Pengkalan Chepa, Kelantan.  Pada tahun 1990, bermulalah kerjaya beliau sebagai seorang pendidik di Sekolah Kebangsaan Durian Guling, Terengganu.
          Pada tahun 1996 hingga kini, ibu bertugas di Sekolah Kebangsaan Sri Serdang.  Ibulah insan yang melahirkan dan membesarkan saya dan adik-adik sejak kecil.  Beliau seorang yang pandai mengambil hati anak-anak.  Beliau tidaklah garang walaupun pada wajahnya menampakkan kebengisan.  Ibu saya seorang yang lemah lembut dan penyabar.  Walaupun beliau dalam kepenatan selepas pulang mengajar, tetapi beliau tidak pernah menjadikan kami tempat melepaskan kemarahannya.
          Saya berasa sangat bertuah memiliki seorang ibu yang penyayang dan aamt memahami.  Akanku kenang dan hargai jasamu ibu sepanjang hayatku.  Engkaulah ratu hatiku.



iv. 10 Bahan Grafik


No.
Gambar
Desripksi
1.
Digunakan sebagai stimuli pengajaran nyanyian audio tentang kasih sayang ibu dan ayah.
2.
  
    Gambar tentang keluarga kembangan.
3.
   
      Penerapan nilai murni yang harus ada dalam hubungan adik beradik. 
4.
 
 Kasih sayang dan tanggungjawab sebagai seorang kakak atau abang. 
5.
 

Sekeluarga menjalankan aktivti gotong-royong untuk membersihkan rumah.
Penerapan nilai bekerjasama.
6.
 
      
       Penerapan nilai murni yang harus ada dalam hubungan adik beradik. 
7.

        Menceritakan tanggunjawab bagi setiap ahli keluarga.
.
 
     Penjalinan hubungan yang mesra dan erat tanggungjawab bersama. 
9.
 

Menjelaskan erti keluarga.
10.
 

     Masa lapang bersama keluarga.






































No comments:

Post a Comment